FAQ

I vores FAQ kan få du svar på de spørgsmål, vores kunder ofte stiller os.

Er der mere, du har brug for at vide, er du meget velkommen til at kontakte os!

generelt om H.C. Andersens istandsættelse

Vi udfører gerne arbejde i hele Danmark. Bor du i indre København (Kbh K., N., NV, S, V og Ø) er kørsel ud til dig inkluderet. For øvrige adresser skal transportudgift indregnes i  prisen. 

Indhent et uforpligtende tilbud via vores kontaktformular. Så kan du danne dig et overblik over, hvad udgifterne for at udføre arbejde på din adresse bliver. 

Hvis man bor uden for områderne Kbh. K., V., Ø., N. samt NV, så betaler man for kørsel fra vort kontor i Sølvgade eller på Vallensbækvej.

Vi går meget op i bæredygtighed og gør vores bedste for at være så bæredygtige som muligt. Vi har bl.a.fået lagt en bæredygtig profil af vækstkonsulenterne fra Væksthuset Rosendal & Co A/S

H.C. Andersen Koncernen i det hele taget går meget op i at minimere klimabelastningen. Vores firmabiler er udvalgt efter brændstoføkonomi, og en del af vores kørselsudgifter går til at klimakompensere. Vi går også efter samarbejdspartnere, der også har en bæredygtig profil.

Du finder H. C. Andersen Koncernen centralt i København. Vi har adresse på Sølvgade 102, et stenkast fra Fredensbro. Se vores kontaktside for et interaktivt kort over vores beliggenhed.

Ja. Vi har selvfølgelig en erhvervsforsikring, der dækker enhver skade eller bortkomst af dine ejendele imens vi udfører arbejde for dig. Ønsker du at vide præcist, hvordan du er dækket ind, så send os en mail på: info@hca-i.dk

Ja, det kan man naturligvis godt, både som privatkunde og erhvervskunde.

Vedligeholdelse afhængigt af lejeordning

Med en A-ordning er du ansvarlig for vedligeholdelsen.  Boligen tjekkes, når du flytter, så du ved, hvad du skal ordne. Som udgangspunkt skal vægge og lofter fremstå nyistandsatte. Det kaldes en normalistandsættelse. Du kan vælge selv at ordne det, eller acceptere dit boligselskabs tilbud, om at klare det. Det er derfor, du skal betale leje i 14 dage udover din egen brug af boligen. 

Når du afleverer boligen, skal den være rengjort. Manglende rengøring, fx kalk, der ikke er fjernet, betragtes som misligholdelse. Så skal du betale for at andre gør den ren.
Har du ved fraflytning boet i din bolig i otte år og fire måneder eller mere, er du fritaget for istandsættelsespligten.

Du kan se i din lejekontrakt, hvilken vedligeholdelsesordning du har.

Med en A-ordning med NI-beløb vil boligen ikke være istandsat, når du flytter ind. I stedet får du et beløb til selv at ordne normalistandsættelsen. Altså det, at vægge og lofter fremstår nyistandsatte.

Har du ved fraflytning boet i din bolig i otte år og fire måneder eller mere, er du fritaget for istandsættelsespligten.

Med en B-ordning har din bolig en vedligeholdelseskonto. Den bliver brugt til at vedligeholde din bolig i løbet af din lejeperiode. Du kan se i din lejekontrakt, hvilken vedligeholdelsesordning du har.

Du kan altid se i din lejekontrakt, hvilken ordning du har. Derudover er der et par andre kendetegn.

A-ordningen
I A-ordningen er lofter og vægge er nymalede, når du flytter ind. Du står selv for at vedligeholde  lofter, vægge, træværk, radiatorer og gulvet.

B-ordningen
I B-ordningen er boligen normalt ikke nyistandsat, når du flytter ind. Der er ofte ind- og fraflytning samme dag. Du betaler vedligeholdelse gennem din husleje, og tingene bliver ordnet efter behov. Du skal blot rapportere, når behovet opstår.

Slid og mislighold

Almindeligt slid fremkommer som udgangspunkt ved almindeligt brug. Det kan være små ridser i køkkenbordet, på dørkarme eller lakken på trægulvet, der bliver slidt ned men ikke helt af. Man kan som tommelfingerregel genkende almindeligt slid på, at det kan klares med en frisk gang maling eller lak. Det vil sige, at hvis fx lakken på gulvet nogle steder bliver slidt af, så træet nedenunder bliver misfarvet, og sliddet ikke kan klares med en ny lakering, men kræver afhøvling eller udskiftning, er der tale om mislighold.

Der er ifølge loven tale om misligholdelse, når boligen er skadet som følge af fejlagtig brug eller fejlagtig/manglende vedligeholdelse.
Fx er små ridser på køkkenbordet er almindelige, men hvis du beslutter at hakke grøntsagerne direkte på køkkenbordet i stedet for på et skærebræt, og der kommer hakker i bordet, er der tale om fejlagtig brug og dermed mislighold.
Hvis du ikke lakerer dit trægulv en gang imellem, og lakken nogle steder bliver slidt helt af, så gulvet nedenunder bliver misfarvet og skal slibes til eller udskiftes, for at fremstå nyistandsat, er der tale om manglende vedligeholdelse og dermed mislighold.

Hvis du ikke gør rent, når du flytter, så der fx er kalkaflejringer på badeværelset Manglende rengøring ved fraflytning betragtes som misligholdelse.

Garantien

Ja! De eneste forbehold, vi tager, er, hvis vi ikke kan komme ind i din lejlighed som aftalt, eller hvis du har andre håndværkere, der forsinker vores arbejde. Vi garanterer ikke noget på deres vegne. 

Læs mere din særlige garanti som lejer her.

Du deler alle dokumenter om boligens stand, da du flyttede ind, og krav til standen, når du flytter ud med os, og vi besigtiger din bolig. Derfor ved vi præcis, hvad der skal gøres for, at du har krav på at få hele dit depositum tilbage. Det betyder, at hvis der opstår bøvl med boligselskabet, kan vi tage kampen op i retten. Skulle sagen blive afgjort til din udlejers fordel, erstatter vi den del af dit depositum, du ikke får udbetalt af din udlejer.

Læs mere din særlige garanti som lejer her.

Ja, det gør den selvfølgelig! Vi gennemgår indflytningsrapporten og lejligheden for eventuelle misligholdelser, du er ansvarlig for at få udbedret, og det klarer vores håndværkere så. Vi noterer også, hvilke du ikke er ansvarlig for. Dem undlader håndværkerne at gøre noget ved, så du ikke skal hæfte for mere end nødvendigt.

 

Efter du har overgivet det fulde ansvar til os, klarer vi kontakten til dit boligselskab. Du behøver ikke bekymre dig om dem, for vi garanterer, at du får hele dit depositum tilbage uanset hvad.

Læs mere din særlige garanti som lejer her.

H.C. Andersens Istandsættelse bygger på tillid, derfor er det vores fineste opgave at følge hver enkelt sag til dørs for at opnår den største tilfredshed. Hvis du ikke er tilfreds kan du kontakte os på tlf. 71715171 eller mail info@hca-i.dk, så skal vi se, hvad vi kan gøre for at sikre, at din oplevelse med os alligevel ender med at være god.

 

Flyttesyn

Ja, det gør vi selvfølgelig. Vi overtager al kommunikation med din udlejer, både for, at du kan føle dig tryg, men også for, at vi kan håndtere eventuelle problemer med boligforeningen i opløbet.

 

Nej, det gør det ikke. Det er en del af vores service og en selvfølge, når vi overtager ansvaret for kommunikationen med boligforeningen.

 

Ja det gør vi, med mindre du helst selv klarer det.

Nej, det er en del af vores service, for at sikre dig den bedste oplevelse.

 

Ja. Som en ekstra service for at hjælpe dig godt ind i dit nye hjem, vil vi gerne komme og hjælpe dig med indflytningssynet i dit nye hjem.

Ingenting. Det er helt gratis for dig, og vi hjælper dig med det som en tak for et godt samarbejde.

Prisen

Prisen afhænger af, hvor stor din bolig er, og hvilke opgaver vi skal klare for dig. Vi kan desværre ikke tilbyde dig en pris, før dette ligger helt fast.

Se mere om prisen, og hvordan den bliver sat her.

Nej. Vi garanterer altid at prisen ikke pludselig stiger, når du bruger vores service. Hvis vi skal i løbet af istandsættelsen skal bruge tre spande maling mere, eller finder ud af, at vi er nødt til at slibe dit gulv i stedet for bare at lakere det, er det en fejl fra vores side under besigtigelsen af din lejlighed. Derfor skal du selvfølgelig ikke betale for dette.

Læs om prisgarantien her.

Kontakt

Du kan ringe til os på tlf. 71715171
Du kan også sende os en mail på info@hca-i.dk
Eller du kan udfylde en vores kontaktformularer her på siden.

 

Kontakt os, når du har brug for at få din bolig istandsat. Det kan være en god ide at gøre det tidligt, så der er god tid til at få det hele sat istand, da det kan påvirke prisen, hvis vi er pressede på tid, og håndværkerne er nødt til at arbejde om natten eller på helligdage.

 

Tiden afhænger af størrelsen på boligen samt hvilke opgaver, der skal udføres. Derfor kan vi desværre ikke give dig en tidsramme uden, at vi kender disse parametre.

Ansvar

Du bestemmer selv, hvor meget af istandsættelsen du vil overlade til os eller selv stå for. Vi opfordrer dig selvfølgelig til at overlade det hele til os, da vi kun kan garantere på det, vi har været ansvarlige for. Hvis du vælger selv at stå for noget af istandsættelsen, fx rengøringen frem for at overlade det til professionelle, rådgiver vi gerne om de krav, rengøringen skal leve op til.

Du skal have styr på, at håndværkerne kan komme ind i din bolig på de aftalte tider. Enten kan du selv være der til at lukke dem ind, eller også kan du give os en nøgle, så de selv kan lukke sig ind. Bortset fra det er der ikke noget, du behøver at have styr på.

Når du først kontakter os om istandsættelsen, er det en hjælp, at du har din lejekontrakt og liste med fejl og mangler fra da du flyttede ind klar til at sende til os. Du skal også være klar til at lukke os ind, når vi kommer for at besigtige din lejlighed.

Vi udleverer en tjekliste, som du skal have klar, når vi indgår aftalen. Efterfølgende overtager vi det fulde ansvar, også hvis der sker udfordringer undervejs.

Hvorfor vælge H.C. Andersens Istandsættelse?

Der er rigtig mange krav til istandsættelsen af boliger, når du som lejer flytter. Når du ikke er håndværker, kan det være svært ikke bare at nå det hele, men også at være sikker på, at kvaliteten er i orden. Hvis din udlejer ikke godkender dit arbejde, ender du alligevel med at hæfte for udbedringen, når din udlejer får professionelle håndværkere ud for at istandsætte boligen. For at spare dig selv for besværet med selv at ordne istandsættelsen og omkostningerne ved det dobbelte arbejde, kan du altså hyre os i stedet.

Boligselskabet vil også give dig et tilbud for istandsættelsen af din lejlighed. Eftersom prisen bliver trukket fra dit depositum, har de dog ikke et væsentligt incitament for at indhente de billigste tilbud, men vil snarere gå til håndværkere de allerede har aftaler med eller hvor de kan spare deres egen tid og ressourcer. Vi har incitamentet til at gøre det billigt og ordentligt. Vi har også en anden virksomhedsstruktur, der alt sammen medvirker til, at vi kan tilbyde dig billigere priser end dit boligselskab.

Normalt skal du aflyse med dit boligselskab inden for syv dage, men det kan variere fra boligselskab til boligselskab, så det er bedst tjekker med dem hurtigst muligt. Når du har aflyst aftalen med din boligforening, kan du hurtigt lave en aftale med os i stedet.

Indhent tilbud
Få et gratis og uforpligtende tilbud